‘Uruguay wint van Oranje’

Van onze speciale verslaggever

JOHANNESBURG -  De kans is ruimschoots aanwezig dat het Uruguayaans elftal zondag de finale van het WK voetbal speelt. Volgens de gerenommeerde ‘match predictor’ van Castrol heeft Uruguay, onder leiding van Óscar Tabárez, maar liefst 35 procent kans op een overwinning tegen Oranje.

De ‘match predictor’ maakt een berekening naar aanleiding van de volgende gegevens:

- Onderlinge ontmoetingen tussen beide landen.

- Individuele prestaties en teamprestaties van de afgelopen tien jaar.

pixelstats trackingpixel

'Webreclame verhoogt energieverbruik computer'

AMSTERDAM - Webadvertenties verbruiken net zo veel energie als tweeduizend huishoudens. Dat concludeert student Randy Simons van de Universiteit Twente.

Hij sloot een energiemeter op zijn computer aan en gebruikte een speciaal programma om de vele webadvertenties op internet uit te schakelen.

Zo kon hij vergelijken hoeveel stroom hij verbruikt als hij de advertenties laat laden en hoeveel stroom wordt verbruikt als hij ze blokkeert.

2,7 miljard uur

Simons berekende het verbruik van webadvertenties per uur. Uit eerder onderzoek bleek dat alle Nederlanders samen 2,7 miljard uur per jaar op internet surfen.

Door de getallen met elkaar te vermenigvuldigen berekende Simons dat de webadvertenties jaarlijks net zo veel elektriciteit verbruiken als tweeduizend huishoudens.

Browsers

De student technische informatica vergeleek ook verschillende browsers. Daaruit bleek dat Internet Explorer veertig procent meer energie verbruikt voor het laden van webreclames dan Firefox. Tussen verschillende soorten en typen computers zijn de verschillen in energieverbruik volgens Simons klein.

© Novum

pixelstats trackingpixel

Chocolade: het nieuwe medicijn

AMSTERDAM -  Werd het eten van de bruine blokjes eerst nog gezien als ’zondigen’, chocolade wordt steeds vaker geroemd als gezondheidsproduct vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten.

Recent onderzoek van het Imperial College in Londen levert nieuw bewijs voor de gunstige werking van chocolade. Cacao zou namelijk helpen bij een hardnekkige hoest.

De in chocolade aanwezige antioxidanten beschermen de huid bovendien tegen UV-straling, en schakelen vrije radicalen, die verantwoordelijk zijn voor het verouderingsproces, uit. Het bestandsdeel phenylethylamine (PEA, ’liefdesdrug’) in chocolade zou ook het humeur verbeteren. Flavonoïden, die in hoge concentraties in cacao terug te vinden zijn, worden ook wel gebruikt als een natuurlijk antidepressiva.

Inmiddels wordt cacaopoeder in verschillende landen als medicijn voorgeschreven tegen een hoge bloeddruk, diabetes, als bescherming tegen malaria en als ontspanningsmiddel voor een operatie. Helaas voor liefhebbers van melkchocolade, gaan deze voordelen alleen op bij het eten van pure chocolade omdat daar meer cacao in zit.

bron: Telegraaf

pixelstats trackingpixel

Mmmmm lekker happymeal!!

Fast food, frighteningly slow decay: Mother keeps McDonald’s Happy Meal for a whole year… and it STILL hasn’t gone off

Glancing at the two McDonald’s Happy Meals pictured here, you may feel they look pretty much identical. Astonishingly, however, this is the same meal, photographed 12 months apart. Where any other food might be a mouldy, decomposing mess after a year, the McDonald’s meal shows few signs of going off apart from the beef patty shrivelling and the stale burger bun cracking.

burgers

Proof, says the American nutritionist who took these photographs, that it contains so many preservatives that it is bad for the children it is aimed at. Joann Bruso said: ‘Food is supposed to decompose, go bad and smell foul eventually. The fact that it has not decomposed shows you how unhealthy it is for children.’ Mrs Bruso left the Happy Meal uncovered on a shelf at her home near Denver, Colorado, to see what would happen. She has revealed the results on her blog, in which she gives healthy eating advice to parents. The 62-year-old, who has eight grandchildren, admitted that the arid temperature of her home near the Rocky Mountains meant there was little moisture in the air with which to speed decomposition. But she added that during the year-long experiment, no flies or other insects were attracted to the food. She said: ‘I had the windows open many times, but flies and other insects just ignored the Happy Meal. What does that tell you, if they can’t be bothered with it? ‘Food is broken down into its essential nutrients in our bodies and turned into fuel. Our children grow strong bodies when they eat real food. ‘If flies ignore a Happy Meal and microbes don’t decompose it, then your child’s body can’t properly metabolise it either. ‘Now you know why it’s called junk food.’ McDonald’s has made great efforts to show that its food is healthy amid growing concerns about childhood obesity. All its restaurants list the calories in each item as well as the individual ingredients. Recent research showed that each product has an average of seven E numbers. The bun has several preservatives such as calcium and sodium propionate, while the pickle slice has the preservative sodium benzoate. The fries, which Mrs Bruso said were still golden brown after a year, contain preservatives such as citric acid and sodium acid pyrophosphate, which maintains their colour.

Source: Dailymail.co.uk

Video: The Bionic Burger Movie

The Bionic Burger video is a true story about a man who’s been saving hamburgers, cheeseburgers, and Big Macs from McDonalds for over 19 years… and they look EXACTLY the same!

Read more at Bionicburger.com

pixelstats trackingpixel

Klimaatstudie blijkt miskleun

AMSTERDAM - De dinsdag gepubliceerde Tilburgse klimaatstudie, waarin wordt gewaarschuwd voor een nog veel sterkere opwarming van de aarde, zou een wetenschappelijke miskleun zijn. Er zou sprake zijn van “zeer slordige wetenschap.”

Dat beweert althans de gerenommeerde Amerikaanse milieueconoom Ross McKitrick. De hoogleraren econometrie Jan Magnus en Bertrand Melenberg hebben een temperatuurdataset gebruikt die volgens de makers zelf helemaal niet gebruikt mag worden voor studies naar het broeikaseffect.

Dit zegt McKitrick tegen wetenschapsjournalist Marcel Crok van Climategate.nl. De Tilburgse studie vermeldt de CRU TS 2.0 dataset te hebben gebruikt, terwijl de Britse Climatic Research Unit (CRU) zelf op haar website in de begeleidende documentatie schrijft: CRU TS 2.0 is specifically NOT designed for climate change detection or attribution in the classic IPCC sense.

Crok noemt de werkwijze van de Tilburgers, die wereldnieuws werden met hun studie, “zeer slordige wetenschap”.

‘Oceanen vergeten’

De econometristen zouden volgens Climategate.nl daarnaast een cruciale denkfout gemaakt hebben met het weglaten van de oceanen in hun model.

De VU-hoogleraar klimaateconomie Richard Tol maakt gehakt van de Tilburgse studie. “Tweederde van de aarde is oceaan en veel van de extra energie in het klimaat gaat in de oceanen zitten. Dat moet je meenemen anders zit je helemaal fout.” Een ander kritiekpunt van Tol is dat de periode van 44 jaar (1959-2002) veel te kort is voor het analyseren van klimaatverandering. “Een derde probleem is dat de auteurs alleen naar CO2 kijken. Er zijn naast CO2 echter nog diverse andere broeikasgassen, zoals methaan en lachgas, en volgens het IPCC is de bijdrage van al die andere gassen bij elkaar groter dan het effect van CO2. Het gevolg in hun analyse is een overschatting van de opwarming door CO2.”

Tol vindt het al met al een teleurstellend artikel. “Statistisch zit het waarschijnlijk wel goed in elkaar, maar natuurkundig dus helemaal niet. Ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan.”

Bron: Telegraaf.nl

pixelstats trackingpixel

klimmaat leugen

kijk ook eens naar www.klimaatsverandering.nl

Send [...]

Klimaatprof slaat om

door Edwin Timmer

DEN HAAG -  De opwarming van de aarde sinds 1995 is niet bijzonder en wetenschappelijk gezien niet significant. Deze opmerkelijke ontboezeming heeft afgetreden klimaatprofessor Phil Jones van de Engelse East Angla University gedaan in een interview met de BBC.

Jones moest in november zijn post verlaten nadat duizenden e-mails [...]

Klimaatleugens al 14 jaar oud

DEN HAAG -Medewerkers van het fel bekritiseerde VN-Klimaatpanel IPCC hebben de wereld al in 1996 voorgelogen over een door de mens veroorzaakte klimaatverandering.

Uit de officiële IPCC-publicatie van dat jaar verdwenen belangrijke relativeringen bij de aanname dat de menselijke CO2-uitstoot een levensbedreigend broeikaseffect veroorzaakt. Onder meer de opmerkelijke conclusie dat geen van de onderliggende studies hard bewijs [...]

Minder zorgen door discussie klimaatrapport

RIJSWIJK – Nederlanders maken zich minder zorgen over de opwarming van de aarde sinds het VN-klimaatrapport van het IPCC ter discussie is komen te staan. Dat blijkt uit een enquête van Peil.nl die zaterdag bekend werd gemaakt. De groep die zich zorgen zegt te maken, slonk vergeleken met een peiling in december van 63 naar [...]

Toendra produceert meer broeikasgas dan voorspeld

UTRECHT – Delen van de Arctische toendra warmen sneller op en produceren meer broeikasgassen dan eerder voorspeld, zegt een leidende expert. De temperatuur is er al 4 graden gestegen sinds 1970.

Professor Greg Henry van de Universiteit van British Columbia zegt dat de vegetatie inmiddels ook aan het veranderen is, waarbij lichtgekleurde grassen en moslagen plaats maken [...]